22 apr. 2014

THE DUBAI EXPERIENCE PART 4

Första riktiga dagen i Dubai var rätt avslappnad. Vi började med en rätt sen frukost på hotellet, där fanns det massor av små gulliga minirätter. På bilden har jag en mini-kalkonburgare, mini-quiche, någon smördegsbakelse och pizza. Frukost helt i min smak! Efter blev vi eskorterade till Dubai Mall av en av hotellets anställda, alla som bode på Armani Hotel fick eskort till shopingcentret via en speciell gång så vi slapp ta oss ut i värmen och gå ute på gatorna. Dubai Mall är världens största shoppingcenter med mer än 1200 butiker, det var helt galet! Det fann till och med Vapiano(!), jag köpte bland annat en t-shirt från Armani som är jättesnygg.

Efter att vi hade shoppat ett tag tog vi taxi ner till Atlantis Resort för pappa hade ordnat så vi skulle simma med delfiner! Vi var lite tidiga till Atlantis så först gick vi runt och tittade lite i hotellet och det var otroligt vackert men samtidigt väldigt pråligt. Stora guldpelare, akvarier och den här glasskulpturen är bara några exempel.

När det väl var dags att gå ut till delfinerna fick vi först sitta ner och lyssna på en kort föreläsning om delfiner och arbetet som gjordes på Atlantis. Efter det fick vi gå ut i vattnet och först klappa en delfin som simmade mellan oss. Sen skulle vi bli skjutsade i vattnet genom att två delfiner satte sina nosar i våra fotsulor och simmade, herregud vilken fart man fick! Delfiner är verkligen kraftpaket! Hela upplevelsen tog kanske 45min och vi fick göra massor av olika saker med delfinerna som simmade runt, hoppade osv.

På kvällen hade vi ett bord bokat på Saffron som är en av restaurangerna ute på Atlantis, de är kända för sin stora buffé och mycket riktigt, när vi kom in och såg buffén var den enorm! Det fanns alltifrån sushi till stora grillade köttbitar. Jag höll mig dock till sushi, stekt anka och fisk. Det var helt gudomligt gott så när jag åker till Dubai nästa gång är en middag där ett absolut måste! Efter att vi ätit all varm mat var det dags att kolla in dessertbuffén och där fanns alla möjliga bakelser och puddingar och vad man nu kan tänka sig, jag testade det mesta och tog till och med lite av chokladfontänen. Efter att jag ätit klart och var proppmätt kommer personalen in med en födelsedagstårta med ljus och sjunger Happy Birthday. Hur kul som helst och alla andra gäster kollade nyfiket på vad som hände. I felt so special!!

När vi kom tillbaka till hotellet hade de varit uppe och ställt in en bricka med små sötsaker (något som de gjorde varje kväll). Den här kvällen fick vi små munkar, hallon-macroons och två arabiska specialiteter.

Sen hade roomservice fixat det jag bad dem om också. När vi först kom till hotellet tittade jag i minibaren och såg att det fanns 6 olika sorters juice (Cranberry, Cloudy Apple, Orange, Pineapple, Elderflower, Pear), men då jag bara tyckte om Cranberry skrev jag en liten lapp på morgonen om att jag ville att de bara skulle sätta in Cranberry och skippa dem andra juicerna + lämna en flaska bodylotion per dag. Mycket riktigt, när vi kommer tillbaka efter Saffron är kylen fylld med Cranberry-juice (säkert 10 flaskor) och två bodylotion låg på min säng. Så här fortsatte det hela semester så jag tror nog aldrig att jag har druckit så mycket tranbärsjuice per dag tidigare. + att jag nu har väldigt mycket Armani bodylotion här hemma i Sverige också, varje flaska är nämligen lika stor som om man hade köpt det i affär, glöm de små testflaskorna på 10ml man brukar få på hotell annars liksom.